Stensund

Stensund

tisdag 28 maj 2013

I dag väljer Jag att vara turkos...........vad väljer Du????

Hej på er där ute.
I gårkväll  var jag på en fantastisk föreläsning med Jan Gunnarsson som handlade om Värdskap. Jag har lyssnat på honom en gång förut. Trodde det var läääänge sedan, men det visade sig att han inte hållit på med föreläsningar längre än 10 år så då kan det inte vara länge sedan ändå. Jaja, spelar väl mindre roll, vad som spelar roll är väl hur vi alla förhåller oss till varandra. Känner att jag är på god väg, jag försöker men har fortfarande mycket att lära.
Här kommer några kloka ord från Jan : "Att vara turkos är att göra sig lite mindre beroende av världen utanför och mer intresserad av att bjuda på det vi har inom oss"


Jan har skrivit en bok som jag vet att jag tidigare rekommenderat och det tål att göras igen, den heter "Det goda värdskapet". finns att beställa på deras hemsida: http://www.vardskapet.se/Butik__1053.html   superkul och tänkvärd bok.






Nedan kommer utdrag från Värdskapets hemsida med lite riktlinjer som tål att tänkas på:

"Fem enkla tankesteg för att komma igång med att utveckla ditt goda värdskap.

SE GÄSTEN Betrakta din kund som en gäst i din verksamhet. Som någon som gästar dig. Tänk att du ska välkomna på ett sånt sätt att hon eller han känner sig som en värdefull, väntad och önskad gäst.
DU ÄR VÄRD Finns det en gäst – finns det också en värd. Det är du. Det innebär att du har ett större ansvar än din gäst för att skapa förutsättningar för att mötet blir bra.
VÄLKOMNA! Värdens ansvar är att få gästen att känna sig välkommen. Fundera på hur du kan göra för att hjälpa din gäst att få den känslan. Vad kan du göra? Hur kan du påverka?
TÄNK HELHET När du säger välkommen säger du i samma andetag välkommen till hela din verksamhet, det sammanhang du befinner dig. Värdskap är en gemensam angelägenhet , tänk - vi gör det tillsammans!
TA ETT FÖRSTA STEG Värdskap är tanke och känsla i handling. Du måste göra något, annars stannar det bara i huvudet. Bestäm dig för ett första steg, något du gör lite annorlunda eller för första gången. Gör det!"

Jaa, det är ju egentligen vad jag kallar sunt förnuft och goda tankar, som borde vara självklara men som inte längre är så självklara.

Avslutar med ett ordspråk som talar lite om värdskapet:

"Gå inte över ån efter vatten"

Ha nu en fantastisk dag där ute, så ses vi väl????

Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar