Stensund

Stensund

torsdag 2 maj 2013

slott i massor.....

Hej och hallå där!

Nu har jag äntligen landat här hemma efter min resa till Skottland. Det var en oooootroligt rolig, intensiv och lärorik resa. Vi har fått möta en hel del människor som på olika sätt tampas med likvärdiga problem som vi här uppe i norra Sverige. Jätteintressant att få ta del av hur de har löst sina olika problem med de förutsättningar de har.
Vi bodde i Inverness i Skotska Highlands, staden ligger vid mynningen av Loch Ness och är administrativt centrum för kommunen Highland och huvudstad i Skotska högländerna.
Vi gjorde även ett besök i Town House (motsvarigheten till vårt Kommunhus) där vi bl.a fick träffa representanter från HIE (Highlands and Islands Enterprise) som finns till för att hjälpa näringslivet på många olika sätt.


Vi åkte även förbi Urquhart Castle vid Loch Ness i hopp om att få en skymt av Nessie men icket. Dock var det en imponerande utsikt över sjön Loch Ness. Detta är en av de mest besökta turistattraktionerna och naturligtvis fanns här en souvenirshop med allehanda Nessieattiraljer och ett café.




Har man åkt till Skottland måste man ju besöka ett av alla whiskeydestillerier som finns,  och besökte Glen Ord Destillery
Jag dricker inte whiskey själv, men köpte med mig en flaska från destilleriet till Raimo.


 
Sista dagen tillbringade vi i huvudstaden Edingburgh med ett besök på Edingburgh Castle, det var en enorm utsikt ut över staden och en imponerande miljö, väl värt ett besök. Nu har reslusten till Skottland fått sig en boost, vill absolut se mer av huvudstaden. Skulle inte sitta helt fel med en weekendresa.


Inverness Castle
Längs denna strandpromenad gick vi varje
kväll när vi skulle in till stan för att äta.
 



Nog om min resa, nu är jag hemma igen och igår bytte Raimo till sommardäck på bilen och det är ju klart att idag skulle det SNÖA.......Näe nu vill vi få sol och värme, det är vi väl värda efter förra sommarens usla väder och denna kalla vinter.
 
Alla tjejer där ute, ni håller väl ögonen öppna på FB, den 10/5 är det dags för en tjejkväll med besök av en makeupartist på hotellet, det får ni ju inte missa.
 
Avslutar med ett citat av Johannes Eckhart:
 
"Priset för passivitet är betydligt högre än kostnaden för ett misstag"
 
Ha en trevlig dag
 
Pia

2 kommentarer:

  1. Viken intressant resa! Jag gillar citatet jättemycket. Man måste våga göra misstag....Ha en trevlig dag själv bland bautasnöflingorna! //Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läser min blogg, visst är det viktigt att våga släppa fotfästet ibland

      Radera