Stensund

Stensund

onsdag 23 maj 2012

Min story

Här kommer min Story från igår kväll:



Som barn älskade jag att ”sälja”.


Under somrarna tillbringade jag ganska många veckoslut hos min mormor. Mormor hade många barn och ofta var vi hela tjocka släkten som samlades i Finnäs, utanför Pauträsk i Storumans kommun.



Året var 1976 och det var midsommar. Jag hade på våren fyllt 10 år och nu tyckte jag att det var dags att börja tjäna egna pengar.
Jag gick ut på ängen nedanför ”gammstugun” hos mormors, och plockade blommor, jag valde med omsorg ut det största och i mina ögon det vackraste blommorna, bar ner dem i källaren, putsade till dem och placerade dem var sort för sig i zinkhinkar med vatten. Ställde hinkarna på bänken i mormors tvättstuga som fick fungera som kylrum ( för så gjorde man på blomsteraffären hemma)………jag hittade en lite pappersask som fick fungera kassaskrin, nu var det dags att ta in ”kunderna”. OJOJ….…spänningen var stor, hur skulle jag få några kunder???? Jag filurade en stund,  sedan jag gick upp från källaren och talade om för alla vuxna, var för sig( för det visste jag….det var de som hade pengar)  ”Nu var nya blomsteraffären öppen”. De tittade förvånat på mig och undrade va det var för blomsteraffär???……Jag svarade: Joo, det är Pias blomsteraffär, där finns de vackraste och bästa blommor ni skådat, välkommen ner i källaren.
De blev kö på en gång, alla de vuxna, mammor som pappor kom ner till Pias blomsteraffär.  Jag sålde snabbt slut på alla mina vackra blommor, och dagen slutade med att jag hade tjänat ihop 14kronor och 75 öre, och 1976 var det mycket pengar för en 10-åring.

Så hade jag öppnat min första affär.

Så avslutar jag dagens inlägg med ett ordspråk:
"Övning ger färdighet."

Ha en bra dag
Pia

6 kommentarer:

  1. Förstod väl att den skulle vara bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kinna, jag har många små historier om min säljådra när jag var liten, denna var bara en av dem

      Radera
  2. Jag blir då nästan lite tårögd, härlig historia Pia!

    SvaraRadera
  3. Oj vilket mysigt minne som du delger mig och alla andra som läser din blogg och jag ser hela miljön framför mig och minns tillbaka till våra stunder hemma hos våran mormor!
    Yvonne S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, Yvonne jag har bara glada minnen från Finnäs. Kanske beror det på att jag var barn och inte hade några dåliga tankar om någon, att mormor var en snäll och mysig mormor eller att jag valt att bara komma ihåg det roliga och mysiga, vem vet. Men många minnen från Finnäs har jag.

      Radera